reklama

Ako som sa dostal do citacieho osialu

Existuje vzdy impulz, ktorym sa spusti sled udalosti. U mna to bol svedsky film Muzi, co nenavidia zeny, o ktorych som pisal uz pred casom. Aj s odstupom casu ho hodnotim, ako jeden z najlepsich filmov dekady, dvadstatrocia, atd.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Je to vsak vdaka kniznej predlohe, ktoru som potom zhltol vramci trilogie Millenium za necele dva mesiace. Knihy su naozaj fenomen a niekedy vas doslova pohltia. To vsak pre mnohych asi ziadnou novinkou nie je, vsak? Trilogia Millenium od Stiega Larssona predstavuje naozaj vrchol detektivneho zanru na kniznom trhu. Aj ked je uz starsieho datovania. Tri knihy, Muzi, co nenavidia zeny, Dievca, ktore sa hralo s ohnom a Vzdusny zamok, ktory vybuchol. Tieto knihy som doslova hltal a dostal sa priamo do ulic Stockholmu, Goteborgu a svedskeho vidieka. Dej ani na chvilu neviazne, plynie akcne priamociaro, prekvapenia su naozaj prekvapujuce. Larsson nezabuda ani na jeden jediny detail. Zvoleny jazyk a vyborny preklad pana Zeliznaka len podciarkuje vynimocnost tohto literarneho diela. Rovnako ako aj filmova podoba, ktora je v porovnani s ' americkymi dielami’, ktore u nas bezia v kinach, vysoko nadpriemerna.Velmi sa obavam toho, co vzide z prave pripravovaneho americkeho remaku.Potom nasledovalo dalsie obdobie, v ktorom som ‘ dal na frak’ Yrse Sigurdardóttirovej. U nas vysli tiez jej tri diela, Posledny ritual, Zamrznute svetlo a Zeravy hrob. O kvalite prekladu a tlaci knih pomlcim, zastavim sa pri obsahu. Ovlyvneny prave Larssonom som sa neubranil porovnaniu. Larsson je Larsson a to bude pre mna meritko dalsich knih. Yrsa pise velmi akcne a z pohladu rozvedenej pravnicky, ktora do svojich kriminalnych pribehov vsuva aj rodinne zalezitosti zaujimavo a urcite nie nudne. Su to pribehy z Islandu a jej pribehy sa venuju prakticky iba vysetrovaniu. Menej realiam. Ak vsak pride k nim, tak naozaj mate chut sa preniest do Keflaviku, Reykjaviku, Snaefelsnesu, atd. Na rozdiel od Larssona je aj niekedy vtipna, co ma za nasledok, ze si clovek zapamata hlavne blbosti typu ‘ umrlcich nohavic’ z Posledneho ritualu, alebo klasicke zenske domyslanie zo Zamrznuteho svetla. Vsetky tri romany su opat vysoky nadstandard a hlavne vyborna konkurencia vsetkym americkym spisovatelom a spisovatelkam. V zahranici vysli aj dalsie dve knihy. Skoda, ze este nie u nas.No a do tretice sved Henning Mankell. Roman Cinan je dielom, ktore zial spisovatel neodhadol, a napriek naozaj putavemu citaniu, som mal na konci dojem, ze sa mu to naozaj nepodarilo. Divim sa, ze mu to vydali. Mozno keby to skoncilo vo vydavatelstve Evity Urbanikovej, tak to povazujem za vysoko hodnotny pocin. Cinana neodporucam!Odporucam vsak Nepokojneho muza. Ten je vyborny a skvostny. Pribeh ma spionazne pozadie a je presne taky ako jeho autor. Postarsi pan( ako Mankell), vysetrovatel Wallander, ktory si pred dochodkom urobi svoje vlastne patranie po zmiznutom velitelovi ponorky. Do pribehu takisto vstupuje aj jeho rodinne zazemie, a to je aj korenim pribehu. Samotne vysetrovanie zmiznutia je pomale, rozvazne, premyslene do najmensich detailov a uvah. Koniec je sokujuci. Mankell ma laka. Niekolko romanov, kde je hlavnou postavou vysetrovatel Wallander, existuje. Zatial mam po tychto 8 knihach pauzu. Cakam na inspiraciu. Na odporucanie. Interpunkciu a diakritiku nepouzivam. Nechce sa mi.

Drahoš Polorecký

Drahoš Polorecký

Bloger 
  • Počet článkov:  61
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rád ľudí s nadhľadom a zmyslom pre humor. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu